Jump to content

• Curse Sites
Become a Premium Member! Help
Latest News Article

[GUIDE][DUTCH] How to install mods - Hoe installeer je mods

• Please log in to reply
6 replies to this topic

Marik
    Marik

Redstone Miner

• Members
  • 532 posts
  • Minecraft: MarikTheHunter

Posted 22 April 2011 - 10:34 PM

FOREIGN INFO: This thread explains how to install mods, for Dutch/Flemish people. If you don't speak any of this, i suggest you should go do something better to use your time (: thanks.

Yo gasten, Marik hier, met een uitleg over hoe je mods download :Green:

Intro

Goed. Je hebt Minecraft gekocht. Misschien heb je het niet gekocht, dat kan ook. Laat ik daar maar niet op ingaan. In ieder geval, je hebt Minecraft. Joepie! Maar.. na een tijdje wordt het spel een beetje eentonig. Om je huis op te blazen voor de grap heb je bergen met buskruit nodig, en ga zo maar door. Al dat gebeuren. Nou heb je laatst ergens gelezen dat je zomaar in Minecraft kan vliegen! Of met één muisklik elk item maar kan krijgen! Holy sh*t! Dus je zoekt het op. Je download de 'mod' maar je krijgt allemaal rare bestanden. waaat? Je wil gewoon Minecraft spelen, maar hoe lukt dat dan met die 'mod'?
    En toen was Marik er met een uitleg.

Legenda

- met /voorbeeld/ heb ik het over de folder (= een map) met de naam 'voorbeeld'
- elke bestandssoort heb ik aangeduid, bijv. voorbeeld.png of voorbeeld.txt
- met 'MC' bedoel ik gewoon Minecraft, het spel.
- met 'file' bedoel ik natuurlijk gewoon bestand.
- als het je niet lukt, stuur me een privébericht of post het hierzo.

Bestanden Lokaliseren

Als je MC download, slaat het programma allemaal bestanden op op je pc. Dat hoort zo, MC kan natuurlijk niet vanuit het niets werken. De maker van MC, Notch, heeft die bestanden laten opslaan in een verborgen folder die je normaal niet ziet. als je naar C:/Gebruikers// gaat, zie je waarschijnlijk al een aantal mappen. Op windows XP of ouder is dat bijv. 'Mijn Documenten', op windows Vista of Seven is het bijv. 'Documenten'. Goed, je moet dus eerst bij die verborgen map zien te komen. Doe CTRL+R, of druk op menu start bij Vista/Seven. Typ vervolgens (bij menu start is dat het witte kadertje onderaan) '%appdata%'. Als het goed is opent zich er nu een folder, bovenaan zie je dan zoiets als C:/Gebruikers//AppData/ en misschien staat er al .../AppData/Roaming/ . Als dat niet zo is, dubbelklik dan op de Roaming folder. Goed, je ziet nu een lijst met folder van allerlei programma's. Zoek /.minecraft/ . Waarschijnlijk staat hij al bovenaan. Dubbelklik erop. Goedzo, je zit nu in de MC bestanden :Green:
TIP: Voor het gemak kan je even een snelkoppeling maken, doe op /.minecraft/ rechtermuisknop>snelkoppeling maken. Zet deze op je bureaublad ofzo. Oke. Je ziet flink wat folders en bestanden. Rommel er niet in als je niet precies weet wat je doet, misschien werkt het spel dan niet meer!

minecraft.jar Openen

In /bin/ zit het basisbestand van MC, met de toepasselijke naam minecraft.jar . Huh, .jar? Waa? Je bent waarschijnlijk wel
bekend met .zip bestanden? Nou, .jar bestanden zijn eigenlijk hetzelfde. Het zijn een soort digitale opslagkamers waarin je bestanden kan doen. Het verschil is, dat programma's geschreven in JavaScript beter werken in een .jar bestand. En MC is geschreven in JavaScript, toevallig ;P Daarom is het dus minecraft.jar . Normaal gesproken opent je computer .jar bestanden met Java SE Binary. Dat is een onderdeel van het programma Java, wat je denk ik wel kent. Niks aan de hand, dat hoort zo. Het probleem van dat Java SE Binary is dat je niet kan zien wat er allemaal in dat .jar bestand zit, wan Java SE Binary activeert het programma alleen, maar opent het niet. Je moet dus met een uitpakprogramma het .jar bestand openen. Daar zijn er meerdere van, zoals IZarc, 7zip of winRAR. Ik raad je als gebruiker aan om IZarc te downloaden. winRAR is de bekendste, maar IZarc is veel gebruiksvriendelijker. Als je, nadat je IZarc hebt gedownload, weer naar .../.minecraft/bin/ gaat, en vervolgens weer bij minecraft.jar bent aanbeland, doe dan rachtermuisknop>openen met... Als er dan nog een klein uitbreidingsmenuutje komt, druk dan op "standaardprogramma kiezen..". Dan komt er een lijstje met programma's die zich aanbieden om het bestand de activeren/openen. Da betekent niet dat elk programma het in die lijst ook daadwerkelijk kan! Bijv. Paint staat er ook in, daar kan je natuurlijk geen .jar bestanden mee openen... Kijk of je IZarc kan vinden in de lijst. zo niet, druk op bladeren, typ in de adresbalk '%programfiles%', ga naar /IZarc/  en selecteer daar IZarc. Als je dat gedaan hebt, opent er een nieuw scherm. Bovenin staat zoiets als "minecraft.jar - IZarc".

.jar Prepareren

Oke, je hebt nu minecraft.jar geopend. Als het goed is zie je een paar folders en een heleboel bestanden, met de bestandsnaam .class . Daar hoef je niets mee te doen. Verwijder de map genaamd /META-INF/ . Dit is heel belangrijk, anders werkt MC niet meer! Er zit namelijk een soort certificaat in wat het spel blokkeert als er onbekende bestanden in de .jar zitten. En dat willen we niet. Weg met die zooi.

Mod Installeren

Goed, tot zover het prepareren.Op naar de mod erin zetten. Dat is eigenlijk het simpelste. Pak de .zip of .rar uit van een mod die je hebt gedownload. Nu komt de grote truc. selecteer alle uitgepakte bestanden (dat kan met CTRL+A, of met de SHIFT-toets) en sleep ze in minecraft.jar . Zorg dat je je muis NIET loslaat boven een folder in de .jar file, anders gaande bestanden daarnaartoe. Er opent zich een schermpje, druk gewoon op OK. Mod is geïnstalleerd! YAY!

Extra Info

Dat is het eigenlijk wel. ik raad je aan mods op de volgende manier te installeren:  Originele .jar zonder META-INF > Risugami's Modloader > Risugami's Audiomod > (alle andere mods). Deze twee mods van Risugami zijn universeel, en meer dan driekwart van alle mods vereisen modloader en een bijna een derde vereist audiomod.

TIP: Speel Minecraft in 't Nederlands, maar dan zonder knullige termen en zonder spellingsfouten! Humor toegevoegd! Klik hier voor de download!

Vragen/Opmerkingen/Aanmerkingen hieronder of PM me :Green:

Posted Image

Register or log in to remove.

thalitttleboy

Posted 22 April 2011 - 11:05 PM

Dankje voor de guide maar zou je voor mij de tekst ordelijker kunnen maken,
ik verlies nogal snel waar ik aan het lezen was.

dankje.

Marik
    Marik

Redstone Miner

• Members
  • 532 posts

Posted 22 April 2011 - 11:11 PM

thalitttleboy said:

Dankje voor de guide maar zou je voor mij de tekst ordelijker kunnen maken,
ik verlies nogal snel waar ik aan het lezen was.

dankje.

ik zit op iphone, dus het is nogal een kutklus.. maar ik doe m'n best.

edit: gedaan.. nu met tussenkopjes en geen lange lap text meer.

Posted Image

thalitttleboy

Posted 22 April 2011 - 11:24 PM

Marik said:

ik zit op iphone, dus het is nogal een kutklus.. maar ik doe m'n best.

edit: gedaan.. nu met tussenkopjes en geen lange lap text meer.
BEDANKT!!

rex12303
    rex12303

Out of the Water

• Members
  • 2 posts

Posted 01 May 2011 - 11:11 AM

kun je ook aub uit leggen hoe je zelf een mod maakt  :D

Marik
    Marik

Redstone Miner

• Members
  • 532 posts

Posted 06 May 2011 - 08:43 PM

rex12303 said:

kun je ook aub uit leggen hoe je zelf een mod maakt  :grass:

Geen idee, ik heb er geen ervaring mee. Dan vrees ik dat je een Engelse tutorial moet zoeken..  =/

Posted Image

johandv
    johandv

Out of the Water

• Members
  • 6 posts

Posted 20 October 2012 - 10:01 PM

Ik heb alles gedaan maar als ik mc speel en dan op dat menuutje klik waar je je armor aan kan doen
dan staat er modloader-off kan jij me helpen